top of page

לאמן את המוח לשמוע ולהבין!

אימוני שמיעה למבוגרים

"מה???"

אנשים רבים עם ירידה בשמיעה מתלוננים ראשית כי הם מתקשים בהבנת דיבור של אנשים מסויימים או במצבים מסויימים. התלונות הנפוצות הן "אני שומע אבל לא מבין", "אני כל הזמן שואלת 'מה?'", "אחד-על-אחד אני מסתדר אבל כשכמה אנשים מדברים ביחד בקבוצה אני ממש הולך לאיבוד" וכו'.


אז מה עושים?

ראשית יש לקבוע בדיקת רופא אא"ג ובדיקת שמיעה, שלאחריהן יומלץ אם יש צורך במכשיר/י שמיעה. בפוסט הקודם עסקנו בדרכים למציאת מכשיר השמיעה המתאים ביותר עבורכם. אך זהו רק השלב הראשון בתהליך השיקום השמיעתי.

ההתפתחות הטכנולוגית של מכשירי ושתלי השמיעה, מאפשרת נגישות טובה יותר לצלילים מבעבר. העזרים השונים מנסים להתמודד עם מצבים הדורשים הבנת דיבור על רקע רעש או עם הדהוד, על ידי מנגוני סינון רעשים ואביזרים נלווים. אולם הצליל המועבר הוא לעיתים שונה או מעוות, ונותר קושי בעיבוד מידע אקוסטי במיוחד של צלילי דיבור בסביבות עם רעש או הדהוד (Sweetow & Palmer, 2005). כמו כן, פענוח הצלילים והבנת הדיבור מתרחשים ברמות הגבוהות יותר בעצב השמיעה ובקורטקס האודיטורי שבמוח. בנוסף, הבנת המסר הנאמר לצורך תקשורת יעילה דורשת משאבים ויכולות קוגניטיביות נוספות (כגון קשב וריכוז, זיכרון שמיעתי, עיבוד קוגניטיבי ועוד). מכשיר שמיעה כשלעצמו אינו יכול לספק מיומנויות הקשבה, לשפר את הבנת הדיבור בשקט וברעש ואת התקשורת היומיומית. על מנת למקסם את השיקום השמיעתי יש להמשיך לאימוני שמיעה.


מהם אימוני שמיעה?

אימוני שמיעה, שקיימים כבר משנות ה-50', הוכחו כפיתרון יעיל שאינו מצריך משאבים כלכליים משמעותיים. אימוני שמיעה נועדו להגביר את יכולת המאזין לפצות על סיגנל אודיטורי ירוד כתוצאה מגורמים פנימיים (כגון ירידה בשמיעה) וחיצוניים (כגון רעש) (Sweetow & Palmer 2005). ניתן לתאר אימון בתפיסה שמיעתית כלימוד של המוח להקשיב, תוך עיסוק פעיל בצלילים, בו המאזינים לומדים לבצע הבחנות תפיסתיות בין צלילים המוצגים באופן שיטתי (Schow & Nerbonne, 2006).


וזה באמת עובד?

מחקרים שונים, ביניהם מאמרי סקירה עדכניים, מראים שיפור בכישורי הבנת דיבור, בשקט ועל רקע רעש, במגוון רחב של גירויים ושיטות (Hanshaw & Ferguson, 2013). כמו כן, חלק מהמחקרים בדקו ומצאו גם שיפור בהיבטים קוגניטיביים (הפחתה בזמן עיבוד, שיפור במאמץ הקשבה וכו') ובהערכה הסובייקטיבית של הנבדקים, שנמדדה בשאלונים למילוי עצמי. כמו כן, מניסיוני לאורך השנים, המטופלים מדווחים בנוסף על הגברת העצמאות ותחושת הביטחון בהישענות על הערוץ השמיעתי, העלאת המודעות לאפשרויות ולמגבלות של העזר השמיעתי וחזרה לפעילויות חברתיות מהן נמנעו בעקבות הקשיים התקשורתיים.


זה מתאים לי?

אימוני שמיעה מתאימים לאנשים עם ירידה בשמיעה בכל הגילאים - גם במחקר וגם בקליניקה ניתן לראות שיפור הן בקרב אנשים צעירים והן בקרב קשישים. פגשתי משתמשים חדשים שרק החלו להרכיב מכשיר שמיעה או שתל שבלול וכאלו שמרכיבים אותם כבר 10 שנים ויותר ועדיין חשים צורך בשיפור ההתמודדות שלהם במצבים שונים. כך שהטיפול יכול לתרום לכולם וכדאי לנסות!


מה עושים באימוני שמיעה?

אמנם אנו חשופים לצלילים וקולות שונים כל הזמן, אולם על מנת לשפר ביעילות מיומנויות של הקשבה והבנת דיבור בערוץ השמיעתי ולתרגל אותם במצבים תקשורתיים שונים, יש צורך בליווי מקצועי, תוך תרגול שיטתי, הבנוי באופן הדרגתי, שמשתנה בהתאם להתקדמות האישית בטיפול.

ראשית, הטיפול יתחיל בהיכרות עם היכולות, הקשיים והצרכים האישיים שלך. במפגש הראשון תבוצע הערכה שמיעתית לקביעת הרמה ממנה יש להתחיל בטיפול, ועל מנת לאפיין את החוזקות והקשיים בהיבטים שונים של הבנת דיבור. בהתאם לכך תיבנה תכנית טיפולית מותאמת אישית, שהמטרות בה ייבחרו במשותף. בטיפול עצמו יתורגלו מאפייני דיבור שונים ובתנאים מגוונים, אשר יילכו וייעשו מורכבים ומאתגרים עם ההתקדמות. מומלץ מאד לתרגל ולהתנסות כמה שיותר גם בבית ובחוץ עם אותם התכנים, כדי להמשיך ולשמר את ההצלחה בטיפול וכן לעבוד על היישום היומיומי של היכולות הנרכשות.


אחרי שנים של טיפול בשיקום שמיעה של ילדים ואימוני שמיעה למבוגרים וכן הכשרת סטודנטיות/ים וקלינאיות תקשורת בתחום, למדתי שזה חלק חשוב ובלתי נפרד מהשיקום ואני ממליצה בחום להגיע לטיפול!

פוסטים נבחרים
פוסטים אחרונים
חיפוש לפי תגיות
אין עדיין תגים.
עקבו אחריי
  • Facebook Basic Square
bottom of page